Utagerande

Definition

Utagerande definieras som utsläpp av out-of-control aggressiva eller sexuella impulser för att få befrielse från spänningar och ångest. sådana impulser leder ofta till antisociala eller brottsligt beteende. Termen används även ibland i fråga om en psykoterapeutisk utsläpp av förträngda känslor, som förekommer i psykodrama.

Spädbarn och småbarn

Tidigast utagerande beteenden är ofta kallad vredesutbrott. dessa beteenden är vanligtvis först observeras hos spädbarn i åldern 12 och 18 månaders ålder. vid denna tidpunkt, kan vredesutbrott anses vara en normal del av tillväxt och utveckling. dessa tidiga vredesutbrott är helt enkelt ett spädbarn försök att kommunicera känslor av missnöje eller extrem besvikelse. observerade beteenden hos spädbarn försöker uttrycka sin ilska eller frustration brukar innefatta uppenbart arg klingande gråt, sparkar händer och fötter, och kanske försöka slå ut. för småbarn, till exempel våldsamma utbrott av temperament ofta inkluderar slå, sparka och bita andra, och eventuellt självunderhållande skadliga beteenden såsom huvud-banging. barnets reaktion på den förmodade orsaken till utbrott är ofta markant i proportion till det utlösande händelsen. Ett exempel kan vara barnet som blir tillsagd att han eller hon inte kan ha en slickepinne och sedan fortsätter att våldsamt angripa mor, slå och sparka henne, samtidigt som skriker så högt som möjligt.

Utagerande beteende kan innefatta alla starka känslor, störande, och oacceptabelt utbrott som verkar vara barnets reaktion på otillfredsställda behov eller önskemål. det främsta skälet till en sådan känslomässig brist på kontroll i ett barn, speciellt äldre än tre eller fyra, är att ha inte lärt sig att hantera sin egen frustration. sådana vredesutbrott vanligtvis topp i åldrarna två och tre. eftersom under normala omständigheter barnet har lärt sig de nödvändiga lektioner i hur man handskas med besvikelse när han eller hon har fyllt fyra, det är då en märkbar minskning av denna typ av utagerande beteende.

Förskola och skola ålder barn

När ingen medicinsk eller psykologisk beslutsamhet upptäcks för utagerande beteenden hos barn över fyra års ålder, kan antagandet göras att vredesutbrott är ett inlärt beteende. småbarn och förskolebarn mycket snabbt lär sig hur effektiva dessa agerar ut. Om föräldrar eller andra vårdgivare samtycka till barnets vilja varje gång för att undvika uppkomsten av ett utbrott, blir det snabbt uppenbart för barnet att detta är den mest framgångsrika sättet att få hans eller hennes önskemål uppfyllda. utagerande snabbt blir en hävdvunnen svar på ordet "nej".

Mer kritiska negativa beteenden inkluderande aggressivt eller kränkande handlingar mot andra barn, djur, vuxna, eller ens själva är oftast en allvarligare och mer långvarig form av utagerande. Dessa är vanligtvis relaterade till mer betydelsefulla orsaker, bl.a. psykisk sjukdom eller sjukdomstillstånd i barnets liv, antingen i hemmet eller i någon annan aspekt av barnets miljö. sådana negativa barndom beteende ses ofta hos barn som varit offer för fysiska och / eller sexuella övergrepp eller för svår vanvård. sådana som agerar för denna grupp barn kallas ofta bland mental hälsa som "ett rop på hjälp." dock definitivt betydande problem, båda i form av olika upproriska beteenden som inte är själv-skadande eller livshotande anses vara den mindre allvarlig form av denna "rop på hjälp." Dessa åtgärder omfattar inte lyda föräldrar och lärare, icke-livshotande alkohol-eller droganvändning, promiskuitet, och utövar dåligt omdöme i relationer och aktiviteter.

Gemensamma problem

Högprofilbrott som Columbine High School skottlossning har gjort de flesta människor mycket mer medvetna om den potentiella fara som ungdomar som agerar ut på ett mycket asocialt sätt. Ã…r 2000 började det nationella institutet för mental hälsa (NiMH) för att studera barns och ungdomars våld i USA. en av NiMH första resultat visar att även om ungdomsvåld är verkligen ett allvarligt problem, händelser såsom akleja är en sällsynt företeelse. i genomsnitt över hela USA, varje dag sex till sju ungdomar mördas av sina kamrater. den överväldigande majoriteten av dessa mord sker inom gränserna för innerstäder, och den genomsnittliga offret är medlem i en minoritetsgrupp. dessa tonåringar dödsfall för det mesta förekommer inte på skolområdet. Dessutom kan många andra faktorer än de som förmår agera ut bidra till att dessa brott.

En 2001 Carleton University (Ottawa, Kanada) studie publicerad i tidskriften av forskning inom förskoleverksamheten försökt att titta på sätt att förutsäga vilka förskolebarn skulle vara mer benägna att agera ut eller erfarenhet akademiska eller sociala svårigheter i skolan. en studie med titeln "ensam-aktiv lek beteende: en markör variabel för felinställning i förskolan?" slutsatsen att små barn som spelar ensam i en mycket aktiv och stormig sätt var mer benägna att ha omställningsproblem i skolan.

Problem som identifierats för denna grupp av barn är följande:

  • Uppvisar en lägre uppmärksam
  • är svårare att trösta
  • är mer försiktiga och skygga
  • Visar mer aggressivitet och utagerande
  • Gör sämre på akademisk testning för tidigt färdigheter
  • Visar en mindre positiv reaktion på att vara i skolan
  • Visar mindre förmåga att bilda positiva relationer med andra barn

Den Carleton studien hävdade två punkter: för det första gav sin forskning inga belägg för att dessa barn hade mindre inlärningsförmåga än andra barn, utan snarare att de helt enkelt haft problem med att anpassa sig till skolan, för det andra är det normalt att förskoleåldern barn att delta i isoleringscell spela. Det är dock det sätt på vilket ett barn spelar ensam-i en alltför högljudda, hyperaktiva sätt-som verkar för att ge markör för potentiella agerar ut problem senare. Den kanadensiska forskare genomförde denna studie inte bara identifiera framtida utagerande barn, men att hitta de barn som kunde dra nytta av specialiserade och omfattande utbildningsprogram som är inriktade både akademiska och sociala behov.

När att ringa doktorn

Den förälder vars barn uppvisar negativa beteenden som kallas "utagerande" förmodligen undrar vad som är normalt och vad som inte. välmenande vänner och familj kan försäkra dem om att barnet "kommer att växa ifrån det" när utagerande beteenden är helt klart inte en normal del av tillväxt och utveckling. vissa människor anser utagerande beteenden som bara en del av inlärningsprocessen för yngre barn inte kräver professionell hjälp. skall resultaten av lämpliga föräldrars intervention kan föreslå den verkliga svårighetsgrad beteende. till exempel barn som upphör med vredesutbrott när han eller hon inser att ilska inte kommer att få honom eller henne det önskade resultatet har både identifierat allvarligt problemet och löst det problem för deras föräldrar.

Raseriutbrott efter fyra års ålder eller hos barn yngre än fyra år när mycket täta och / eller långvariga (det vill säga som varar längre än en halv timme) bör utvärderas av sjukvårdspersonal eftersom det kan finnas en andra medicinska eller psykologiska orsaker. någon typ av utagerande beteende som kan kallas osäkra, skadar andra, eller själv-skadande kommer sannolikt att behöva utvärderas av barnets vårdgivare.

Bland de former av utagerande beteende hos barn och tonåringar som kräver professionell uppmärksamhet är följande:

  • Patologiska liggande
  • Mobbning andra
  • Självskadebeteende, så som att skära sig själv eller head-banging
  • Alkohol-eller drogmissbruk
  • Skolk
  • Fly
  • Deltar i osäkra sexuella aktiviteter
  • Slagsmål
  • överfall
  • Vandalism
  • Tillmakning
  • Stjäla
  • Våldtäkt
  • Dråp

Hantera utagerande hos småbarn

För småbarn, de flesta barnomsorg yrkesverksamma rekommenderar att föräldrarna gör det uppenbart att vredesutbrott är inte ett lämpligt sätt att hantera besvikelse. ger en "time out", har barnet gå till hans eller hennes rum eller annat lugnt område under en viss tid eller tills kunna interagera på ett socialt acceptabelt sätt, är ett effektivt sätt att hantera denna form av utagerande. Men små barn ofta inte verkar kunna höra eller förstå orsak, är det fullt lämpligt för föräldrar att notera att de förstår barnets besvikelse eller frustration utan att barnets negativa beteende kommer inte att förändra situationen. Vissa föräldrar kombinera tid outs med meddelandet "hantera det." Med tiden har gått på, den tid outs blir mindre nödvändiga, och den riktning "ta itu med det" räcker för att barnet ska återfå självkontroll. Barnet lär sig att människor inte alltid får vad de vill.

Ett forskningsprogram under ledning av NiMH har från och med 2004 två årtionden av erfarenhet inom förebyggande av allvarliga barndom agerar ut. sjuksköterskan hembesök programmet verkar i Colorado, New York, och Tennessee. sjuksköterskor besök med hög risk familjer början under en graviditet och fortsätter genom barnets andra födelsedag. de utvalda familjerna bedöms i riskzonen eftersom de har låg inkomst och / eller en ensamstående förälder. målen för besök är att förbättra resultatet i barnsäng, främja barnets hälsa och utveckling samt stöd i att öka familjens ekonomiska självförsörjning. uppföljning av dessa barn till 15 år visar att de har färre beteendeproblem än jämförbara 15-åringar utan tjänsten. beteendeproblem studerade ingår användning av droger och alkohol, springer iväg, sexuell agera ut, och gripanden och fällande domar för brott.

Nyckelbegrepp

Antisociala-åtgärder beskrivs som impulsivt aggressiva, ibland våldsamma, som inte uppfyller fastställda sociala och etiska koder.

ångestsyndrom-en psykisk sjukdom som kännetecknas av långvarig, överdriven oroa omständigheter i ens liv. ångest inkluderar agorafobi och andra fobier, tvångssyndrom, posttraumatiskt stressyndrom, och panikångest.

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-ett tillstånd där en person (oftast barn) har en ovanligt hög aktivitetsnivå och en kort uppmärksamhet span. personer med sjukdomen kan handla impulsivt och kan ha lärande och beteendeproblem.

Uppförandestörning-en beteende-och känslomässiga störning i barndomen och tonåren. barn med uppförandestörning agera felaktigt, intrång i andras rättigheter, och kränker samhällsnormer.

Brottsligt-ett begrepp som används för ungdomar som beter sig på ett sätt som i strid med etablerade sociala och etiska koder.

Depression-ett mentalt tillstånd där en person känns oerhört tråkigt och tappar intresset i livet. en person med depression kan också ha sömnproblem och nedsatt aptit och kan ha problem att koncentrera sig och utföra vardagliga aktiviteter.

Psykodrama-en särskild form av rollspel som fokuserar på att agera ut "manus" olösta frågor inom familjen, eller att hjälpa familjemedlemmar anta nya strategier och förståelse för varandra.

Psykopatologi-studien av psykiska störningar eller sjukdomar, som schizofreni, personlighetsstörning, eller egentlig depression.

Psykoterapi-psykologisk rådgivning som syftar till att fastställa de bakomliggande orsakerna till patientens depression. form av denna rådgivning kan vara kognitiv / beteende, interpersonell, eller psykodynamisk.

Hantera utagerande i förskola och skola ålder barn

Förvaltningen på barn, ungdomar och familjer (acyf) har samarbetat med NiMH att utveckla flera verktyg för bedömning för att identifiera barn i riskzonen för beteendeproblem. många av dessa verktyg är utformade för att ringa in även förskolebarn i riskzonen, och tillhandahålls inom sådana program som försprång. Det är nu känt att 70 till 80 procent av alla barn tillhandahållit tjänster för psykiska problem i USA skolorna har dessa tjänster levereras av skolsystemet själv, av skolkuratorer vägledning och psykologer. flera nya initiativ av NiMH har som mål att arbeta med barn, klasskamrater, föräldrar och lärare för att minska störande beteende. familjerna och skolan tillsammans (snabb) låt programmet verkar nu i North Carolina, Pennsylvania, Tennessee och Washington. snabbspår har studerat aggressiva barn från sex års ålder i flera år nu, ger intervention som behövs. uppföljande studier har visat att de påskyndat program barn som fick insatser krävs mindre speciellt educationservices av grad 3 än barn som inte deltar i programmet.

Den hantera stress Kursen är en grupp utbildningsprogram från och med 2004 ges till ungdomar i Maryland, Ohio, och Oregon. Dess syfte är att hjälpa ungdomar att utveckla strategier för att möta positivt med sina negativa tankar, tendenser till depression och utagerande beteenden. de första resultaten från denna kurs har visat goda resultat för kursdeltagare. bland tonåringar som inte läser kursen var symptomen på depression rapporterade dubbelt så ofta. ungdomar tar hantera stress kursen visade en minskning av depressiva symptom och en ökning av allmänt positiv inställning. dock verkar det som om tiden minskat styrkan av erfarenheterna. forskning under en längre period visade mindre skillnad mellan de två grupperna.

NiMH studie av utagerande konstaterade att det är ett mångfasetterat problem som rör växelverkan mellan barnet och hans eller hennes familj, vänner, klasskamrater, skola och samhälle. barn som har en varm, kärleksfull och stödjande barndomen är långt mindre benägna att agera ut som ett rop på hjälp eller att agera på ett våldsamt sätt. två typer av tonåring antisocialt beteende har identifierats av NiMH: livslopp beständiga och ungdomsåren begränsade. tonåringar med ihållande livslopp beteenden agera ut i våldsamt sätt från barndomen, i olika situationer. de anses ha psykopatologi, ofta med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). fortsätter de oftast med negativa beteenden i vuxen ålder. dessa ungdomar med tonårstiden begränsade beteenden agera normalt i särskilda definierade sociala situationer och brukar sluta agera ut beteenden innan vuxen ålder.

Se också asocialt beteende.

Böcker

Kelly, Kate. den snopen förälderns av stopp dåligt uppförande. New York: McGraw-Hill, 2003.

Swanson, Noel. bra barn guide: att sätta stopp för dåligt uppförande. London: Aurum press, 2000.

Webbplatser

Förening för barn pedagogiska internationella (Acie). tillgänglig online på(Nås 15 oktober 2004).

National Institute of Mental hälsa. tillgänglig online på(Nås 15 oktober 2004).

Joan Schönbeck, rn.