Svårt att läsa (Dyslexi)
Definition
Utvecklingsstörning läsning sjukdom, också kallad dyslexi, är en läsning invaliditet till följd av oförmågan att processen grafiska symboler.
Alternativa namn
Dyslexi.
Orsaker, förekomst och riskfaktorer
Utvecklingsstörning lässvårigheter (DRD) inte har orsakats av problem med synen, utan snarare av problem med hjärnans förmåga att känna igen och symboler process. barn med DRD kan ha problem rimmade och separera ljuden i talade ord. dessa förmågor tycks vara kritiska i processen att lära sig läsa.
Ett barns första läsförmåga är baserade på ordigenkänning, vilket innebär att kunna skilja ut ljuden i ord och matcha dem med bokstäver och grupper av bokstäver. mer utvecklad läsförmåga kräver en sammankoppling av orden i en sammanhängande mening. eftersom DRD barn har problem med att ansluta ljudet av språket till bokstaven i ett ord, kan de få meningar svårt att förstå.
De flesta barn med DRD har normal intelligens, och många har över genomsnittet intelligens. Sjukdomen är ett specifikt informationsbehandling problem som inte är kopplad till förmågan att tänka eller att förstå komplexa idéer.
DRD kan förekomma i kombination med utvecklingsstörning skriver sjukdom och utvecklingsstörning aritmetiska oordning. alla dessa innebära att man med symboler för att förmedla information. dessa villkor kan förekomma ensamt eller i någon kombination.
Andra orsaker till inlärningssvårigheter och i synnerhet läs-och skrivsvårigheter, måste uteslutas innan diagnosen DRD kan göras. kulturella och pedagogiska brister, emotionella problem, psykisk utvecklingsstörning, och sjukdomar i hjärnan (t.ex. aids) kan alla orsaka inlärningssvårigheter.
Symptom
- Svårt att avgöra betydelsen (idén innehåll) i en enkel mening
- Svårt att lära sig känna igen skrivna ord
- Svårighet rimmade
- Kan förekomma i kombination med att skriva eller räkna inlärningssvårigheter
Tecken och tester
Det första steget är att göra en fullständig medicinsk (både fysisk och neurologisk), utvecklingspsykologi, social, skolprestationer och släkthistoria. Dessa kan följas av Psychoeducational testning och psykologisk bedömning. andra orsaker till inlärningssvårigheter måste uteslutas innan diagnosen DRD kan bekräftas.
Behandling
Specialundervisning kan omfatta specialisthjälp, individualiserad handledning, eller specialklasser dag. varje individ har olika krav och en individuell utbildningsplan bör skapas för varje barn. positiv förstärkning är viktigt eftersom många elever med inlärningssvårigheter har dålig självkänsla. psykologisk rådgivning kan vara till hjälp.
Förväntningar (prognos)
Extra hjälp (stödundervisning) kan leda till markant förbättring i läsning och förståelse. svårigheter med läsning kan vara livslång, dock.
Komplikationer
- Problem i skolan, inklusive beteende problem (ett indirekt resultat, såsom en reaktion på retas av andra barn) och förlust av självkänsla
- Problem med att läsa i vuxen ålder, vilket kan resultera i arbetsterapi problem i vissa yrken, särskilt om problemet inte var riktat tidigt
Ringer din vårdgivare
Kontakta din läkare om ditt barn verkar ha problem att lära sig läsa.
Förebyggande
Inlärningssvårigheter tenderar att gå i familjer. DRD är en typ av inlärningssvårigheter. drabbade familjer bör anstränga sig för att erkänna befintliga problem tidigt.
För familjer utan tidigare känd inlärningssvårigheter, kan en intervention börja så tidigt som förskolan eller dagis om lärarna upptäcka tidiga tecken. tidigt ingripande kommer att ge bästa möjliga resultat.