Sociala kommunikationsstörningar

Kommunikationsförmåga och störningar

De färdigheter som behövs för att använda språk (talat, skriftlig, undertecknad, eller överfört) att interagera med andra, och problem relaterade till utveckling av dessa kompetenser.

Experter på barns utveckling i allmänhet överens om att alla barn utveckla färdigheter för talat och skrivet språk enligt en särskild utvecklingsmodell schema, oavsett språk som lärs. Även om milstolparna avlöser varandra i ungefär samma sekvens, det finns en betydande variation från barn till barn om när det första ordet talas och den första meningen är sammansatt.

Den åtföljande tabellen illustrerar utvecklingsmässiga milstolpar för kommunikation.

Språk använder symboler-ord, gester eller talat ljud-att representera objekt och idéer. kommunikation av språket börjar med talade ljud kombinerat med gester, förlitar sig på två olika typer av kompetens. barn förvärva först färdigheter att ta emot meddelanden, det vill säga att lyssna på och förstå vad de hör (med stöd av åtföljande gester) och nästa år,

Källa: oss Department of Health and Human Services. 60-72 månader
  • Med 60 månader, kan identifiera rimord.
  • Finns det få skillnader mellan barns grammatik och vuxna grammatik.
  • Fortfarande måste lära sig subjekt-verb avtal, och kanske inte behärskar alla oregelbundna verb.
  • Kan föra ett samtal.
  • Kommunicerar med familj, vänner och främlingar, och svarar med information på lämpligt sätt.

De kommer att börja experimentera med att uttrycka sig genom att tala och gestikulerar. sett kommer att börja som repetitiva stavelser, följt av ord, fraser och meningar. senare kommer barnen tillägna sig de färdigheter i läsning och skrivning, skriftliga former av kommunikation. Även milstolpar diskuteras för att utveckla dessa färdigheter för kommunikation, börjar många barn sett betydligt tidigare eller senare än milstolpe datum. föräldrar bör avstå från att fästa för stor betydelse att antingen avvikelse från genomsnittet. när ett barns avvikelse från genomsnittet milstolparna i utvecklingen orsaka föräldrarna oro, barnläkare eller andra professionella kan kontaktas för rådgivning.

Talat språk problem som nämns av ett antal etiketter, inklusive språkförsening, språk funktionshinder eller en viss typ av språk funktionshinder. i allmänhet, experter skilja mellan de barn som verkar vara i utvecklingen av talat språk (språk fördröjning)

Och de som verkar ha svårt att uppnå en milstolpe av talat språk (språkstörning).

Språkstörning omfattar stamning, artikulation sjukdomar som ersätter ett ljud för en annan (Tandy för godis), dock utan ett ljud (slug för godis) eller snedvrida ett ljud (shlip för SIP), och störningar röst som olämpliga tonhöjd, volym eller kvalitet. Orsakerna kan vara relaterade till hörsel, nerv / muskelpåverkan, skallskada, virussjukdomar, mental retardation,

Drogmissbruk, kluven läpp.

Eller gom.

I det förflutna, rekommenderade de flesta föräldrar, barnläkare och pedagoger ger barnet tid att växa ur en svårighet med talat språk. som i slutet av 1990-talet hade forskning visat att tidig tal-och språkstörningar kan leda till senare svårigheter i att lära sig läsa, skriva och stava. Således rekommenderas många yrkesverksamma utvärdering av en logoped för småbarn som visade språkförsening. Men inte alla tal-språk experter är eniga om tidig utvärdering och terapi. de som känner sig tidiga ingripanden är onödigt citera forskningsresultat av Rhea Paulus i Portland (Oregon) State University. Hon fann att ungefär två tredjedelar av barnen som inte pratar vid två års ålder visade fortsatt förseningar till tre års ålder, och hälften var fortfarande bakom typisk språkutveckling schema vid fyra års ålder. men genom dagis, hade endast en fjärdedel av de barn som inte fångas upp med sina kamrater.

Föräldrar och deras barnläkare ska kommunicera ofta om ett barns talspråk utveckling och bör överväga alla faktorer relaterade till talat språk försening när det överväger att ha en specialist bedöma och behandla förseningen. sådana faktorer som den bifogade möjligt stigma märkning ett barn med språksvårigheter kontra huruvida ett ingripande kommer att förhindra sociala och pedagogiska svårigheter bör beaktas i beslutsfattandet.

Böcker

Berko-Gleason, J.

Utveckling av språket.

New York:

Macmillan, 1993. de Villiers, P., och J. de Villiers. tidig språk.

Det ofödda barnets serien. Cambridge, massa:. Harvard University Press, 1979.

Fletcher, P., och B. macwhinney.

Handboken för barnets språk. Cambridge, MA: Blackwell förlag, 1995. Goodluck, H. språkinlärning: en språklig introduktion.

Cambridge, MA: Blackwell förlag, 1991. Landau, f., och L. gleitman. språk och erfarenhet: bevis från blinda barn. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985. Pinker, s. The Language Instinct.

New York: morgon, 1994.

Tidskrifter

Bates, Elizabeth, och Jeffrey.

Elman. "Learning återupptäckas."

Vetenskap 274, 13 December 1996 s. 1849 +.

Cowley, Geoffrey. "Språket explosion."

Newsweek 129,

Våren-sommaren 1997, s. 16 +.

Organisationer

American tal-språk-hörsel associationaddress: 1801 Rockville pikerockville, MD 20852telephone: avgiftsfritt röst eller TTY (800) 638-8255, röst-eller TTY (301) 897-8682 e-post: ircasha.orgwebsite: www.asha.org (publicerar broschyrer, och faktablad om tal-språk patologi.)

National Institute on dövhet och annan kommunikation disordersaddress: National Institutes of healthbethesda, MD 20892e-post: webmaster@ms.nih.govwebsite: www.nih.gov/nidcd/

Innehåll:

Symptom

Sociala kommunikationsstörningar


På engelska

Social Communication Disorder


Sjukdomar med symptomet