Skuldkänslor
Skuld
Ett känslomässigt tillstånd som produceras av tankar som kommer av attvi inte har levt upp till våra ideal och tankar kring vad vi kunde ha gjort annars.
Skuld är både en kognitiv och en känslomässig upplevelse som inträffar när barnet inser att han eller hon har brutit mot ett förbud eller mot allmän moral och etik. Det kan handla om kränkningar, att skada en annan person, olydnad, eller beslag av någon annans egendom. Dåligt samvete resulterar från tankar om att vi inte har levt upp till våra egna ideal. Skuldkänslor kan också hindra oss från att handla på samma destruktiva sätt igen i framtiden. Individuell skuld är en inre reflektion kring personliga förseelser, medan kollektiv skuld är ett delat tillstånd till följd av en grupps företags-, lands eller samhälles förseelser.
Skuld fungerar som både en indikator och hämmare av förseelser. Skuld är ett lämpligt svar på om man har skadat en annan och kan lösas genom försoning, såsom att gottgöra eller be om ursäkt, eller att acceptera straffet. Ohälsosam skuld, som ibland kallas neurotisk eller försvagande skuld, är en genomgripande känsla av ansvar för andras smärta som inte är löst, trots försök att gottgöra eller försonas. Skuld motiverar en person att handla på bästa sätt i situationer framöver och att gottgöra när något fel görs. Osunda skuldkänslor kväver en persons fysiska uttryck för jaget och förbjuder intimitet med andra.
Ohälsosam skuld kan ingjutas när ett barn ständigt kritiseras med fokus mot barnets själv, snarare än att fokusera på det specifika skadliga beteendet. Ett uttalande som, "det är fel att ta någon annans saker utan tillstånd, vänligen returnera min bok," skapar en lämplig medvetenhet hos barnet av friska skuld för att göra fel. Säger man istället, "ge mig min bok tillbaka! Jag kan inte lita på dig med någonting!" så skäms barnet och förklarar att han eller hon är av naturen opålitliga och kommer aldrig bli bättre än en tjuv, oavsett framtida beteende. Följaktligen ser barnet sin identitet som felaktig, och kan känna sig maktlös att sona några missgärningar. denna identitet kan föras in i vuxen ålder, vilket skapar en känsla av försvagande skuld.
En viktig skillnad mellan skam och skuld är att i den tidigare, kan barnet inte känna att han kunde ha agerat annorlunda. Vid skuld, kan han känna sig ansvarig. Skuld kan användas för att manipulera någon till att bete sig på ett visst sätt. Att provocera en annans känsla av skuld för att få något som han eller hon inte annars skulle ha erbjudit är en manipulation av inre motiv. Om en tonåring ber om tillstånd att gå ut på kvällen och den ensamstående föräldern svarar, "gå på filmen, kära du... oroa dig inte om mig ... Jag klarar mig bra här helt själv i detta stora gamla hus hela kvällen utan något att göra ... "kommer tonåringen att manipuleras att känna skuld för förälderns ensamhet. Om skulden känns besvärande kan det få tonåringen att välja att stanna hemma med föräldern, trots att han eller hon verkligen vill gå till filmen. Det är lämpligt att låta folk veta när de har ovsiktlige eller avsiktligt skadat andra, eller har ignorerat deras ansvar till andra. Detta kommer att ingjuta rättvis skuld som kommer att hjälpa en person vara mindre sårande i framtiden.
Vissa människor tror att spädbarn och småbarn känner stor empati för andra och kan tänkas uppleva skuld över att orsaka dem skada.
Skuld kan avaktiveras på två olika sätt:
1) Personen övertygar sig själv att handlingen inte var ett brott mot vad som är rätt.
2) Personen lyfter fram skälen till att han eller hon har ingen kontroll över händelser i livet och är därför inte ansvarig för resultatet. Utan känsla av personligt ansvar, kommer det heller inte skuldkänslor.
När skuld minskas, försvinner inre gränser för beteenden och människor kan agera utan samvetskval.
Stadier av skuldutveckling
Forskaren ml Hoffman har föreslagit följande stadierna av skuld utveckling:
Linda-eftersom barn inte har någon klar känsla av separata identitet eller effekten av sitt beteende på andra, skulle det vara omöjligt för dem att känna sann skuld över att skada en annan.
Småbarnsfostran-småbarn förstå sig själva som fysiskt avskilda från andra, men ännu inte har en djup förståelse för andras inre tillstånd, och därför att de känner skuld över att skada en annan person fysiskt, men inte över att göra känslomässiga skador.
Senare under barndomen, med den ökade förståelsen för andras inre tillstånd, kan barn utveckla en känsla av skuld över att tillfoga känslomässig smärta på andra eller underlåtenhet att agera på ett annat lands räkning.
Ungdomsåren till vuxenlivet-kognitiv utveckling gör det nu möjligt att unga vuxna att uppfatta abstrakta och universella begrepp som identitet och lidande, och därför att känna en känsla av skuld över mer allmänna skada, såsom World hunger, fattigdom, förtryck, etc.