Mobbning

Mobbare

En aggressiv barn som upprepade gånger diskriminerar en mindre kraftfull barn med fysiska och / eller känslomässiga övergrepp.

Mobbning vanligtvis innebär ett äldre eller större barn (eller flera barn) som drabbade ett enda barn som är oförmögna att försvara sig själv. även om mycket mobbning inte rapporteras, beräknar man att den genomsnittliga skolan en incident av mobbning inträffar ungefär en gång var sjunde minut. mobbning inträffar i ungefär samma takt oavsett klass storlek eller skolstorlek, men av okänd anledning, skolor på landsbygden verkar ha en högre frekvens av mobbning än stads-eller förortstrafik skolor. även när mobbning rapporteras, är det inte alltid tas på allvar av lärare och föräldrar, eftersom många vuxna tror att barn bör lära sig att "stå upp för sig själva" eller "slå tillbaka."

Även om stereotypa mobbaren är manligt, flickor delta i mobbning beteende nästan lika ofta som pojkar. deras taktik skiljer sig dock i att de är mindre synliga. Pojken mobbare tenderar att ta till en-mot-en fysisk aggression, medan flickor tenderar att mobba som en grupp genom social utslagning och ryktesspridning. tjejer som aldrig skulle mobbaren individuellt deltar ofta i grupp mobbning aktiviteter såsom "Slam böcker," bärbara datorer som cirkuleras bland referensgruppen där kommentarer och kritik är skrivna om enskilda individer.

Mobbning börjar vid en mycket tidig ålder, det är inte ovanligt att hitta mobbare i förskolan klassrum. fram till omkring sju års ålder, översittare tycks välja sina offer på måfå. Efter det enda de ut särskilda barn att plåga på en regelbunden basis. nästan dubbelt så mycket mobbning som sker i betyg 2-4 som i betyg sex till åtta, och, som översittare blir äldre, de använder mindre fysisk misshandel och mer verbala övergrepp.

Fram till omkring sjätte klass, mobbarna är inte nödvändigtvis impopulär. de genomsnitt två eller tre vänner och andra barn verkar beundra dem för deras fysiska styrka. av gymnasiet, men har deras sociala acceptansen minskat till den grad att deras enda "vänner" är andra mobbare. trots sin impopularitet, mobbare har relativt hög självkänsla. Kanske beror detta på de bearbetar social information felaktigt.

Till exempel, översittare attribut fientliga avsikter att människor runt omkring dem och därför uppfattar provokation där det inte existerar. "Vad glor du på?" är ett vanligt första raden av mobbare. för mobbaren, dessa uppfattas förakt kunna rättfärdiga aggressivt beteende.

I allmänhet, mobbarna barn som kommer att fångas med har en negativ syn på våld och gå ut i deras sätt att undvika konflikter. de tenderar att vara "ensamvargar" som tecken utställning av sårbarhet innan pekades ut av en översittare. bli utsatta leder dessa barn-som redan saknar självkänsla-att känna sig mer oroliga och därmed öka deras sårbarhet för ytterligare repressalier. som är föremål för en översittare leder till social isolering och avvisande av andra forskare, och offer tenderar att internalisera andras negativa åsikter, ytterligare tära på deras självkänsla. även om mobbning faktiskt minskar under tonåren, som är den period då peer avvisande är mest smärtsamma för offren. i ett antal uppmärksammade fall (i Skandinavien, Japan och Australien samt USA), ungdomar plågas av mobbarna har drivits till självmord.

Tyder på att mobbning inte är en fas ett barn kommer växa ifrån. i en långsiktig studie av mer än 500 barn, University of Michigan forskare upptäckte att barn som ses som den mest aggressiva av sina kamrater vid åtta års ålder växte upp att begå fler (och mer allvarliga) brott som vuxna. Andra undersökningar visar att, som vuxna, översittare är mycket mer benägna att missbruka deras makar och barn.

Tips för att förebygga mobbning beteende

Föräldrar och lärare kan göra ett antal saker för att förhindra mobbning:

  • Alla barn ska ges möjlighet att regelbundet diskutera mobbning och sätt att hantera mobbare. i rollspelsövningar, till exempel, kan barn praxis att säga "lämna mig ensam" och gick iväg.
  • Barn kan lära enkla åtgärder för att minska sannolikheten att bli föremål för en översittare. söker folk i ögonen, tala med, och stå rakt är bara några beteenden som kommunicerar självförtroende.
  • Barn som tenderar att vara ensamvargar (tänkbara mål för mobbare) kan paras ihop med socialt kompetent "modeller." vissa barn behöver lite hjälp att lära sig att bli vänner.
  • Eftersom mobbarna är mest sannolikt att strejka under oövervakade tider som nisch, skall barn ges lika mycket strukturerad verksamhet som möjligt.

Böcker

Olweus, Dan. mobbning i skolan: vad vi vet och vad vi kan göra. Cambridge, MA: Blackwell, 1993.

Organisationer

Mobbare och syndabockar projectaddress: utbildare för social responsibility23 trädgård streetcambridge, ma 02138telephone: (617) 492-1764

Nationell säkerhet i skolorna centeraddress: 4.165 tusen ekar blvd.westlake Village, CA 91362telephone: (805) 777-9977