Inlärningssvårigheter

Utvecklingsstörning

En sjukdom som orsakar problem att tala, lyssna, läsa, skriva, eller matematisk förmåga. (Även specifika störning i utvecklingen).

Inlärningssvårigheter är en sjukdom som hämmar eller stör kompetens för lärande, inklusive tala, lyssna, läsa, skriva, eller matematisk förmåga. lagligt, är en lärande handikappat barn vars nivå av akademisk prestation är två år eller mer under den standard för sin ålder och IQ-nivå. Det beräknas att någonstans mellan 5-20% av barn i skolåldern i USA, främst pojkar, lider av inlärningssvårigheter (för närvarande, de flesta källor placera denna siffra på 20%). ofta, inlärningssvårigheter visas tillsammans med andra störningar, såsom attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). De tros vara orsakad av oegentligheter i hur vissa delar av hjärnan. tyder på att dessa oegentligheter ofta är ärvda (ett barn är mer benägna att utveckla en utvecklingsstörning om andra familjemedlemmar har dem). dock inlärningssvårigheter också i samband med vissa conditionsoccurring under fosterutvecklingen eller födelse, bland annat modern använt alkohol, droger och tobak, exponering för infektioner, skador under förlossningen, låg födelsevikt, och sensorisk deprivation.

Bortsett från underprestation, andra varningssignaler som ett barn kan ha en utvecklingsstörning ingår övergripande brist på organisation, glömska, med ovanligt långa mängder av tid att slutföra uppdrag, och en negativ inställning till skola och skolarbete. i klassrummet, kan barnets lärare observerar en eller flera av följande egenskaper: svårt att betala uppmärksamhet, ovanliga slarv och brist på organisation, social tillbakadragenhet, svårigheter att arbeta självständigt, och besvär byta från en aktivitet till en annan. Utöver de föregående tecken, som är direkt kopplade till skola och skolarbete, vissa allmänna beteende-och känslomässiga funktioner åtfölja ofta inlärningssvårigheter. Dessa omfattar impulsivitet, rastlöshet, koncentrationssvårigheter, dålig fysisk koordination, låg tolerans för frustration, låg självkänsla, dagdrömmeri, ouppmärksamhet och ilska eller sorg.

Typer av inlärningssvårigheter

Inlärningssvårigheter är förknippade med hjärnan brister som påverkar ett antal grundläggande färdigheter. Den kanske mest grundläggande är sensorisk-perceptuella förmåga-förmågan att ta in och bearbeta information genom sinnena. svårigheter med syn, hörsel och beröring kommer att ha en negativ inverkan på lärande. Även lärande brukar betraktas som en psykisk snarare än en fysisk strävan handlar det motoriska färdigheter, och det kan också vara nedsatt på grund av problem med motoriska utveckling. andra grundläggande färdigheter grundläggande för inlärning är minne, uppmärksamhet och språkkunskaper.

De tre vanligaste akademiska skicklighet områden som berörs av inlärningssvårigheter är läsa, skriva och räkna. vissa källor räknar med att mellan 60-80% av barn med diagnosen utvecklingsstörning har läsning som sin enda eller främsta problemområde. inlärningssvårigheter där behandlingen har traditionellt varit känd som dyslexi, för närvarande det uttryck som är utvecklande lässvårigheter. ett brett spektrum av problem är förknippade med behandlingen besvär, inklusive svårighet att identifiera grupper av bokstäver, problem i samband brev till ljud, återföringar och andra fel som innebär skrivelse position, kaotisk stavning, problem med avstavning, underlåtenhet att känna igen ord, tvekande muntlig läsning och ord -för-ord i stället för kontextuell läsning. skrivsvårigheter, känd som dysgrafi, inkluderar problem med bokstaven bildning och skriva layout på sidan, upprepningar och försummelser, interpunktion och versaler fel, "spegel skriva," och en mängd olika stavning problem. barn med dysgrafi typiskt arbetsmarknadens parter på skriftlig arbeta mycket längre än sina klasskamrater, bara för att producera stora, ojämna skriver som skulle vara lämpliga för en mycket yngre barn.

Inlärningsförmågan där matematiska kunskaper, som allmänt kallas dyscalcula (eller dyskalkyli), vanligtvis visar sig senare än läs-och skrivsvårigheter som ofta vid ungefär åtta års ålder. barn med dyscalcula kan ha problem att räkna, läsa och skriva tal, förstå grundläggande matematiska begrepp, mastering beräkningar och mätning. denna typ av funktionshinder kan också innebära problem med icke-verbal lärande, inbegripet rumslig organisation.

Bedömning

Det första steget i hanteringen av inlärningssvårigheter är bedömningen av en eller flera kvalificerade tjänstemän, som en lärande specialist med en magister-eller doktorsexamen, en psykolog eller en psykiater. utvärderingen kan vara det barnets skola, en gemenskap Mental Health Center, en öppenvårdsmottagning knuten till ett sjukhus eller universitet, eller en fackman kansli. den som utför bedömningen samlar omfattande bakgrundsinformation om barnet och familjen och förvaltar flera typer av tester. psykologiska tester består av IQ-tester för att bedöma ett barns verbala och ickeverbala intelligens och projektiva tester för att utvärdera sitt känslomässiga tillstånd. pedagogiska tester utvärdera akademiska färdigheter inom grundläggande områden som läsa, skriva och räkna. neuropsykologiska tester fastställa möjlig ineffektivitet hjärnan fungerar genom att bedöma motorik, perception, minne och språk. efter avslutat prov, är en uppföljning av mötet planeras att diskutera resultaten. vid denna tid, kan hänskjutas göras till andra yrkesgrupper, t.ex. en logoped, audionom, ögonläkare, eller psykiater.

Behandling

Huvudsakliga former av behandling för inlärningssvårigheter är stödundervisning och psykoterapi. antingen får lämnas ensam, kan de två ges samtidigt, eller kan man följa de andra. skolor är enligt lag skyldiga att erbjuda specialiserad undervisning för barn med inlärningssvårigheter. sanering kan ske privat med en handledare eller i en skola resurscenter. en remediator arbetar med barnet individuellt, ofta utforma strategier för att kringgå de hinder som orsakas av funktionshinder. ett barn med dyscalcula, till exempel, kan visas en "genväg" eller "trick" som innebär att memorera ett rumsligt mönster eller design och sedan läggs ovanpå det på beräkningar av en viss typ, såsom tvåsiffrig multiplikation problem. den viktigaste aspekten av sanering är att hitta nya sätt att lösa gamla problem. I detta avseende sanering avviker från vanliga handledning metoder som använder borr och upprepning, som är ineffektiva för att hantera inlärningssvårigheter. den tidigare saneringen påbörjas, desto effektivare blir det. samtidigt som de får positiva hjälp, spendera childrenwith inlärningssvårigheter så mycket tid som möjligt i det vanliga klassrummet.

Medan sanering adresser de hinder som skapas av inlärningssvårigheter själv, handlar psykoterapi med emotionella och beteendemässiga problem som hänger samman med sjukdomen. de svårigheter som orsakas av inlärningssvårigheter är givetvis att påverka ett barns känslomässiga tillstånd och beteende. oförmågan att lyckas med uppgifter som utgör något ovanligt problem för ens kamrater skapar en mängd obehagliga känslor, bland annat skam, tvivel, förlägenhet, frustration, ilska, förvirring, rädsla och sorg. dessa känslor ställa flera faror om de tillåts fortsätta över tiden. första kan de förvärra funktionshinder: stark stress kan störa utförandet av många uppgifter, särskilt de som är svåra att börja med. Dessutom kan andra, tidigare utvecklat förmågor lider också, ytterligare tära på barnets självförtroende. Slutligen kan destruktiva känslo-och beteendemönster som börjar som svar på en utvecklingsstörning bita sig fast och sträcker sig till andra områden av ett barns liv. både psykoanalytiska och beteendemässigt orienterade metoder används i terapi för barn med inlärningssvårigheter.

Känsligheten utvecklats under de senaste två decennierna till behoven hos elever med inlärningssvårigheter har utvidgats till universitetsområden, nästan alla som har särskilda resurs-och påverkansarbete centra för studenter med funktionshinder, inklusive inlärningssvårigheter. många särvux elever har förvarats av särskilda åtgärder, till exempel extra tid på tentor och klassrummet takers not. Detta har dock trenden lade nyligen fram en motreaktion på några högskolor av personer som sysslar med vikande akademiska normer och som frågan om huruvida ökade krav på inlärningssvårigheter bland studenter-som har fördubblats sedan 1988-alla är motiverade. år 1995 Jon Westling, nytillträdd rektor för Boston University, känd för sin progressiva attityd policy för särskolan, väckte omfattande kontroverser genom att kräva särvux elever att testas och återkalla vissa av de boende som tidigare lämnats till dem. år 1997 universitetet stämdes av tio learningdisabled studenter som inför förlusten av särskilt stöd som tidigare lämnats till dem.

Böcker

Clayton, Lawrence, och jaydene Morrison. klara av en utvecklingsstörning. New York: Rosen Publishing Group, 1992. [Ung]

Cummings, Rhoda skog, och Gary Fisher. överlevnaden guide för tonåringar med ld. Minneapolis: fri anda förlag, 1993.

Getman, Gerald n. smart i allt-utom skolan Santa Ana, CA: visionextension, 1992.

Mangrum, Charles T., och Stephen S. strichart. Petersons högskolor med program för elever med inlärningssvårigheter, 4th ed. Princeton: Petersons, 1994.

Novick, Barbara Z., och Maureen M. Arnold. Varför är mitt barn har problem i skolan? en förälders av inlärningssvårigheter. New York: Villard böcker, 1991.

Tuttle, Cheryl Gerson, och Gerald A. Tuttle, eds. utmanande röster: skrifter av, för och om människor med utvecklingsstörning. Los Angeles: Lowell hus, 1995.

Wong, yl, ed. lära sig om inlärningssvårigheter. San Diego: Academic Press, 1991.

Organisationer

Förening för barn och vuxna med inlärningssvårigheter disabilitiesaddress: 4900 Girard rd.pittsburgh, PA 15.227-1444telephone: (412) 881-2253

Nationellt centrum för lärande disabilitiesaddress: 99 park ave.new York, NY 10016telephone: (212) 687-7211

Innehåll:
  1. Utvecklingsstörning
  2. Typer av inlärningssvårigheter
  3. Bedömning
  4. Behandling
  5. Böcker
  6. Organisationer

Symptom

Inlärningssvårigheter


På engelska

Learning Disabilities


Sjukdomar med symptomet