Aggressivt beteende

Definition

Aggressivt beteende är reaktionär och impulsivt beteende som ofta resulterar i att bryta hushåll regler eller sådan lag, aggressivt beteende är våldsam och oberäknelig.

Beskrivning

Aggression kan ett problem för barn med såväl normal utveckling och de med psykosociala störningar. aggression är avsedd skada för annan person, även om försöket att skada misslyckas (till exempel en kula avfyrades från en pistol som missar sina mänskliga målet). Det finns ingen enskild teori om orsaker till aggressivt beteende hos människor. Vissa tror aggression är medfödd eller instinktiv. samhällsteoretiker tyder uppdelningen i gemensamma värderingar, förändringar i traditionella familjemönster i barnuppfostran, och social isolering leder ökande aggressivitet hos barn, ungdomar och vuxna. aggressivitet hos barn korrelerar med familj arbetslöshet, konflikter, kriminalitet och psykiatriska sjukdomar.

Skillnader mellan aggression hos pojkar och flickor i samma familjer. pojkar är nästan alltid mer aggressiva än flickor. större barn är mer aggressiva än mindre. aktiva och påträngande barn är också mer aggressiva än passiv eller reserverats sådana.

Aggressivt beteende kan vara avsiktligt eller oavsiktligt. många hyperaktiva, klumpig barn av misstag aggressiv, men deras avsikter är medkännande. noggrann medicinsk utvärdering och diagnostiska bedömningar skilja mellan avsiktliga beteenden och oavsiktliga beteenden känslomässigt störda barn.

Barn i alla åldrar lära sig att aggressivt beteende är ett kraftfullt sätt att kommunicera sina önskningar eller behandla deras gillar och ogillar.

Linda

Spädbarn är aggressiva när de är hungriga, obekväm, rädd, arg eller i smärta. föräldrar kan berätta vad barn behöver av ljudstyrka och tonhöjd av gråt och fäktar med armar och ben. gråt är en babys försvar, sätt att kommunicera känslor och behov.

Småbarn

Barn mellan två och fyra års ålder visar aggressiva utbrott såsom vredesutbrott och skada andra eller skadar leksaker och möbler för att de är frustrerade. vanligtvis aggression i denna åldersgrupp är uttryckt mot föräldrarna som ett sätt att få deras överensstämmelse med barnets vilja. verbal aggression ökar ordförrådet ökar.

Förskola

Barn mellan fyra och fem års ålder kan vara aggressiv mot sina syskon och kamrater. på grund av ökad social interaktion, barn behöver lära sig skillnaderna mellan verkliga och inbillade förolämpningar, liksom skillnaden mellan att stå upp för sina rättigheter och anfalla i ilska.

Skolåldern och tonåren

Bråkiga pojkars mellan tre till sex års ålder kan utöva sitt beteende stil i tonåren. i extrema fall kan de visa aggression av väskryckning, rån eller rån, eller i mindre öppen sätt av ihållande skolk, lögn och skadegörelse. flickor youngerthan sex års ålder som har aggressiva stil mot sina kamrater tenderar inte att fortsätta vara aggressiva när de är äldre, och deras tidigare aggression inte korrelerar med vuxna konkurrenskraft.

Gemensamma problem

Frustration är en reaktion på förhållanden som håller barnen från att uppnå målen viktigt att självkänslan. frustration och aggressivitet är nära förbundna. om barnen lär sig att vara aggressiv när du blir frustrerad tolereras eller ger dem särskild behandling, är det beteende förstärks och kan upprepas. aggressivitet kan vara ett sätt för barnen att möta hinder eller lösa problem. Det är viktigt att inte tillskriva illvilja till barn som svarar på ångest, känslor av inkompetens, eller en känsla av låg självkänsla.

Genom medierna, inklusive film, stärker oss kultur våld och aggressivt beteende hos barn. polisbrutalitet, brottslighet-baserade TV-program och statliga beroende av militär aggression för att lösa politiska och ekonomiska skillnaderna alla skapa ett klimat där våld presenteras för barn som en legitim lösning på problem.

Våldsamt beteende hos barn och ungdomar

Kulturellt våld våld omfattar ett brett spektrum av beteenden: explosiva vredesutbrott humör, fysisk aggression, slagsmål och hot eller försök att skada andra (inklusive mordiska tankar). våldsamma beteenden ingår även användningen av vapen, grymhet mot djur, inställning bränder och andra avsiktliga former av förstörelse av egendom.

Predisposition för våld vissa barn är överkänsliga, lätt tar anstöt, och snar till vrede. många barn är spända och ovanligt aktiv, även som spädbarn. de är ofta svårare att lugna och bosätta som spädbarn. början i förskoleåldern, är de våldsamma mot andra barn, vuxna och även djur. de piska ofta plötsligt, ibland utan någon uppenbar anledning. när de skadar någon i sin ilska brukar de inte bli ledsen och kan tendera att inte ta ansvar för sina handlingar. Istället skyller de andra för sina egna handlingar. förälder bör ge detta beteende någon större uppmärksamhet och vidta åtgärder för att korrigera det.

Barn kan gå igenom en kort period av aggressivt beteende, om de är oroliga, trött eller stressad. Om problemet fortsätter i mer än ett par veckor, bör föräldrarna prata med barnläkare. Om det blir en daglig mönster i mer än tre till sex månader, kan det vara ett allvarligt problem.

Faktorer som ökar risken för våldsamt beteende

Föräldrar och lärare bör vara försiktig med att spela ned aggressiva beteenden hos barn. i själva verket vissa faktorer sätta några barn löper risk att utveckla våldsamma beteenden som vuxna. Dessa faktorer omfattar följande:

  • Råkar ut för fysiska och sexuella övergrepp
  • Utsatthet för våld i hemmet och samhället
  • Exponering för våld i media (TV, filmer)
  • Användning av droger och alkohol
  • Förekomsten av skjutvapen i hemmet
  • Kombinationen av påfrestande familj socioekonomiska faktorer (fattigdom, svåra umbäranden, äktenskaplig upplösning, ensamstående föräldraskap, arbetslöshet, förlust av stöd från släkt)
  • Hjärnskada

Föräldrar kan lära barn ickevåld genom att kontrollera sina egna humör. Om föräldrar uttrycka ilska i lugna, självsäkra sätt kan barnen följa deras föräldrars exempel. barn behöver förstå när de har gjort något fel så att de kan lära sig att ta ansvar för sina handlingar och lära sig sätt att gottgöra. ansvarsfullt föräldraskap inte att tolerera våld eller använda den på något sätt.

Våld förebyggande strategier

Insatserna bör inriktas på dramatiskt minska exponeringen av barn och ungdomar till våld i hemmet, samhället, och genom media. klart leder våld till våld. föräldrar kan använda följande strategier för att minska eller förebygga våldsamt beteende:

  • Förhindra missbruk av barn i hemmet
  • Ge sexualundervisning och program föräldraskap för ungdomar
  • Ge tidiga insatser för våldsamma ungdomar
  • övervaka barnens tv-program, videor och filmer

Det viktigaste steget att föräldrar kan ta med aggressiva barn är att lägga fast, konsekvent gränser och vara säker på att alla tar hand om barn handlar i överensstämmelse med föräldrarnas regler och förväntningar.

Föräldrar bör veta vikten av att hjälpa barn hitta sätt att hantera ilska utan att tillgripa våld. barn kan lära sig att säga nej till sina kamrater, och de kan lära sig att lösa meningsskiljaktigheter med ord istället för fysiska angrepp. när barn kontrollera sina våldsamma impulser, bör de beröm.

Föräldrarnas oro

Alla barn har känslor av ilska och aggression. barn behöver lära sig positiva sätt att uttrycka dessa känslor och att förhandla om vad de vill med bibehållen respekt för andra. föräldrar kan hjälpa sina barn utveckla dom, självdisciplin, och andra verktyg barnen behöver för att uttrycka känslor på mer acceptabelt sätt och att leva med andra på ett säkert sätt.

Förstå aggressiva barn

När barn förlorar sin känsla av anslutning till andra, kan de känna sig spända, rädda, eller isoleras. Dessa är de tider då de oavsiktligt kan surra ut på andra barn, även barn som de är nära. föräldrar bör vara försiktiga med att låta barn tycker aggression är acceptabelt.

När barn kommer till rätta med känslor av isolering eller förtvivlan, kan de löpa för närmaste säkra person och börjar gråta. de omedelbart släppa de fruktansvärda känslor, tillit till att de är säkra från fara och kritik. effektiv föräldrar lyssna och låt barnet att ventilera utan att bli förskräckt.

Disciplinerande aggressivt beteende

Föräldrar kan styra aggressivt barnet på olika sätt. de bör ingripa snabbt men lugnt att avbryta aggression och förhindra att deras barn från att skada ett annat barn. yngre barnen kan behöva en time-out för att lugna ner och innan återförening en grupp. enkla regler om lämpligt beteende är lättare för ett barn att förstå än långa förklaringar. föräldrar kan bejaka känslor samtidigt som man betonar att alla känslor inte kan verkställas.

Föräldrar kan nå äldre barn med ögonkontakt, en sträng röst och fysisk kontakt. äldre barn kan informeras om att de behöver lära sig ett bättre sätt att hantera konflikter. föräldrar kan föreslå att till exempel barnet be en vuxen att ingripa innan surra ut på en klasskamrat. några disciplinära åtgärder bör förklaras som en enkel konsekvens av barnets aggressivitet.

När föräldrar anländer efter konflikt uppstår kan det vara bra att lyssna på barnets förklaring. ha en förälder lyssna kan uppmuntra barnet att utveckla tillit till föräldern.

Föräldrarna bör inte förvänta sig att aggressiva barn vara rimlig när han eller hon är upprörd. barnet kan behöva tid för att lugna ner sig. ibland kan barnet känner sig fångad och kan behöva vuxenstöd. föräldrar bör uppmuntra aggressiva barnet att komma till dem när de är upprörda, förhoppningsvis innan våldet förekommer.

Nyckelbegrepp

ångest-oro och spänning som svar på verkliga eller inbillade stress, fara eller fruktade situationer. fysiska reaktioner, såsom snabb puls, svettningar, skakningar, trötthet och svaghet, kan medfölja ångest.

Konsekvenserna-händelser som inträffar direkt efter målet beteende.

Dåligt uppförande-beteende utanför de normer för mottagandet inom gruppen.

Time-out för en disciplin strategi som kortfattat innebär att isolera en störande barn för att avbryta och undvika förstärkning av negativt beteende.