Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/index.php on line 14 Smärta i foten
Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36 Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /storage/content/83/166583/symptomen.se/public_html/page/symptom.php on line 36

Smärta i foten

Definition

Smärta eller obehag kan kännas någonstans i foten, även hälen, tårna, valv, vristen, tunga, eller anklar.

Se också:

  • Fotled smärta
  • Häl smärta

Alternativa namn

Smärta - fot.

Vanliga orsaker

Mul smärta kan orsakas av:

  • Bunions - ett utstick vid basen av stortån, som kan bli inflammerade. bunions utvecklas ofta över tiden från att bära smala rejäla skor.
  • Hammare tår - tår att krypa nedåt i en klo-liknande ställning.
  • Förhårdnader och liktornar - förtjockad hud från friktion eller tryck. förhårdnader är på bollar i fötter eller klackar. liktornar visas på tårna.
  • Plantar vårtor - från trycket på fotsulorna.
  • Fallit valv - även kallad platta fötter.

Dåligt passande skor orsakar ofta dessa problem. åldrande och övervikt ökar också dina chanser att få fotproblem.

Mortons neuroma är en typ av fot smärta som vanligen ligger i mitten mellan tredje och fjärde tår. den är resultatet av förtjockning och svullnad av vävnad runt en nerv i området. symptom är stickningar och skarpa, skytte, eller brännande smärta i bollen på foten (och ibland tårna), särskilt när skor eller trycka på området. smärtan blir gradvis sämre med tiden. Mortons neuroma är vanligare hos kvinnor än män.

Andra vanliga orsaker av mul smärta är:

  • Brutna ben
  • Stressfraktur
  • Artrit
  • Gikt - vanliga i stortån, som blir röd, svullen och mycket anbud
  • Plantar fasciit
  • Ben sporre
  • Stukningar
  • Bursit av hälen
  • Tendinit

Se även: hälen smärta.

Hemvård

  • Tillämpas is för att minska smärta och svullnad. göra detta strax efter en aktivitet som förvärrar din smärta.
  • Höja din smärtsamma foten så mycket som möjligt.
  • Minska verksamheten tills problemet förbättras.
  • Slitage fotstöd på områden av friktion eller tryck. Detta förhindrar friktion och irritation.
  • Ta över disk smärtbehandling, som ibuprofen eller paracetamol. prova detta i 2 till 3 veckor (om du inte har en historia av magsår, leversjukdom eller annat tillstånd som inte tillåter dig att ta ett av dessa läkemedel).

För plantar vårtor, prova en over-the-counter vårtan bort förberedelser.

För förhårdnader, blöt i varmt vatten och gnugga sedan ner dem med en pimpsten. skär inte eller brännas liktornar eller förhårdnader.

För mul smärta orsakad av en stressfraktur, är en längre viloperiod ofta nödvändigt. kryckor kan användas för en vecka eller så för att ta bort trycket, om foten är särskilt smärtsamt.

För mul smärta på grund av plantar fasciit, får skor skär och sträcker hjälp.

Ring din vårdgivare om

Kontakta din läkare om:

  • Du har plötsligt, svår smärta.
  • Din smärta började efter en skada - speciellt om det blöder, blåmärken, deformitet, eller så kan du inte bära vikt.
  • Du har rodnad eller svullnad i leden, ett öppet sår eller sår på foten, eller feber.
  • Du har nya mul smärta och har fått diagnosen diabetes eller perifer kärlsjukdom (ett tillstånd som kännetecknas av dålig cirkulation).
  • Du inte svarar på egenvård inom 1 till 2 veckor.

Vad som väntar på din vårdgivare kontor

Din läkare kommer att utföra en fysisk undersökning, med särskild hänsyn till dina fötter, ben och rygg, och din hållning, hållning och rörelser.

Att hjälpa till att diagnostisera orsaken till problemet, kommer din läkare att be sjukdomshistoria frågor, såsom:

  • är båda dina påverkas fötter? om man bara, vilken?
  • Exakt vilken del av foten påverkas?
  • Har smärtan flytta från led till led eller är det alltid inträffar på samma plats?
  • Har din smärta börjar plötsligt och allvarligt eller långsamt och milt, gradvis blir värre?
  • Hur länge har du haft ont?
  • Det är värre på natten eller när du vaknar på morgonen?
  • är det blir bättre?
  • Gör något gör din smärta må bättre eller sämre?
  • Har du några andra symptom?

Röntgen kan vara bra att göra en diagnos.

För bunions, plantar fasciit, ben sporrar, Mortons neuroma, eller andra förhållanden, kan din läkare injicera kortison. Detta kommer att övervägas om oral medicin, ändra dina skor, och andra åtgärder har inte hjälpt. inte mer än tre injektioner under ett år bör prövas i de flesta fall.

En bruten fot kommer att gjutas. brutna tår kommer att tejpas.

Ortoser brukbara av en protestillverkare eller annan specialist kan hjälpa många strukturellt problem. sjukgymnastik är också ganska bra för villkor i samband med överanvändning eller spända muskler som plantar fasciit eller achilles tendinit.

Avlägsnande av plantar vårtor, liktornar, förhårdnader eller kan bli nödvändig. Detta kan utföras av en läkare eller en fotvårdsspecialist.

Kirurgi kan övervägas för vissa villkor såsom bunions eller hammare tårna om smärtan stör promenader eller andra aktiviteter.

Förebyggande

Följande steg kan förhindra fotproblem och mul smärta:

  • Ha bekväma, väl passande skor. de bör ha bra hålfotsinlägg och stötdämpning.
  • Ha skor med tillräckligt utrymme runt bollen på foten och tå.
  • Slitage sneakers så ofta som möjligt, särskilt när man går.
  • Undvika smala rejäla skor och höga klackar.
  • Ersätta löparskor ofta.
  • Värma upp innan träning, svalna efter träning och stretch tillräckligt.
  • öka din mängd motion sakta över tid för att undvika att lägga alltför stor belastning på fötterna.
  • Gå ner i vikt om du behöver.
  • Lära sig övningar för att stärka dina fötter och undvika smärta. Detta kan hjälpa platta fötter och andra potentiella fotproblem.
  • Hålla fötterna torra för att undvika friktion. Detta kan bidra till att förebygga liktornar och förhårdnader.
  • Undvika alkohol för att förhindra attacker av gikt.