Gå i sömnen (Sömngång)

Definition

Sömnen är en sjukdom som uppstår när en person går eller gör annan aktivitet medan de fortfarande sover.

Alternativa namn

Promenader under sömnen; somnambulism.

Orsaker, förekomst och riskfaktorer

Den normala sömncykel har olika faser, från lätta dåsighet till djup sömn. under Rapid Eye Movement (REM) sömn, ögonen rör sig snabbt och levande drömmar är vanligast.

Varje natt människor går igenom flera cykler av icke-REM-och REM-sömn. sömngång (somnambulism) förekommer oftast under djupa, icke-REM-sömn (stadium 3 eller steg 4 sova) tidigt på natten. om det inträffar under REM-sömnen, är det en del av rem förändrat beteende och tenderar att hända i närheten morgonen.

Orsaken i sömnen hos barn är oftast okänd. trötthet, brist på sömn, och ångest är alla förknippade med sömnen. hos vuxna, sömngång kan associeras med:

  • Psykiska störningar
  • Reaktioner på läkemedel och alkohol
  • Medicinska tillstånd som partiella komplexa anfall

Hos äldre, kan sömngång vara ett symptom på en organisk hjärnskada eller REM beteendestörningar.

Sömngång kan förekomma i alla åldrar, men det händer oftast hos barn i åldern 4 - 8. Det förefaller att gå i familjer.

Symptom

När människor GÅ I SÖMNEN kan de sitta upp och ser ut som om de är vakna när de faktiskt sover. de kan gå upp och gå omkring, eller göra komplexa verksamheter som att flytta möbler, gå på toaletten, och dressing eller klä. Vissa människor kör med en bil när de sover.

Episod kan vara mycket kort (några sekunder eller minuter) eller den kan pågå i 30 minuter eller längre. om de inte störs, kommer sömngångare somna. De kan dock somna i en annan eller ens ovanlig plats.

Symptom i sömnen är:

  • ögonen öppna under sömnen
  • Kan ha tomma titta på ansiktet
  • Kan sitta upp och visas vaken under sömnen
  • Promenader under sömnen
  • Utför andra detaljerade verksamhet av något slag under sömnen
  • Inte minnas sömngång episod när de vaknar
  • Agerar förvirrad eller desorienterad när de vaknar
  • Sällan, aggressivt beteende när de väcks av någon annan
  • Sömn pratar som inte vettigt

Tecken och tester

Vanligtvis behöver man inte ytterligare undersökningar och tester. Om sömnen förekommer ofta, kan läkaren göra ett prov eller tester för att utesluta andra sjukdomar (t.ex. partiella komplexa anfall).

Om du har en historia av känslomässiga problem, du kanske också behöver ha en psykologisk utvärdering för att leta efter orsaker som överdriven ångest eller stress.

Behandling

Vissa människor tror felaktigt att en sömngångare inte bör väckas. Det är inte farligt att väcka en sömngångare, men det är vanligt att den person som ska förvirrad eller desorienterad för en kort tid när de vaknar.

En annan missuppfattning är att en person inte kan skadas när sömnen. sömngångare ofta skadas när de snubblar och tappar balansen.

De flesta människor inte behöver någon särskild behandling för sömnen.

Säkerhetsåtgärder kan behövas för att förhindra skador. Detta kan inkludera rörliga föremål som elektriska sladdar eller möbler för att minska chanserna för att snubbla och falla. Du kan behöva blockera trappor med en grind.

I vissa fall har korttidsverkande lugnande varit hjälp för att minska sömnen episoder.

Förväntningar (prognos)

Sömnen vanligen minskar när barnen blir äldre. det brukar inte tyda på en allvarlig sjukdom, även om det kan vara ett symptom på andra sjukdomar.

Det är ovanligt att sömngångare att utföra aktiviteter som är farliga. Du kan dock behöva ta hand för att förhindra skador såsom falla ner för trappor eller klättra ut genom ett fönster.

Komplikationer

Den viktigaste komplikationen är att få skadade medan sömnen.

Ringer din vårdgivare

Du förmodligen inte kommer att behöva besöka din läkare om du är i sömnen. Men diskutera tillstånd med din läkare om:

  • Du har också andra symptom
  • Sömnen är ofta förekommande eller ihållande
  • Du utför potentiellt farlig verksamhet (såsom bilkörning) medan sömngång

Förebyggande

  • Undvika att använda alkohol eller centralt dämpande substanser om du GÅ I SÖMNEN.
  • Undvika att bli för trött och försöka förhindra sömnlöshet, eftersom detta kan utlösa en episod sömnen.
  • Undvika eller minimera stress, ångest och konflikt, som kan förvärra tillståndet.